NIEUWS

DSC_6117e.jpg

Samenwerking Special: Drift

“Drift is een literair jongerentheater project in het kader van de culturele randprogrammering rond de Frankfurter Buchmesse 2016” Makers uit NL, uit Vlaanderen en uit Duitsland gaan aan de slag met geselecteerde Nederlandse en Vlaamse jonge schrijvers.” In mei zullen de Nederlandse en Vlaamse presentaties te zien op festival Havenwerk, in de zomer is er een uitwisseling tussen de groepen in Berlijn en in oktober zullen we spelen op de Frankfurter Buchmesse.
De uitnodiging om mee te doen aan bovenstaande project Drift kreeg SubSub (voorheen subSuburbia) in maart 2016. Dit klonk fantastisch! Taal, theater en uitwisseling. Met klap op de vuurpijl spelen op de Buchmesse. Natuurlijk deden we mee! Met veel energie starten we de voorbereidingen en repetities. Spelen we in mei op Havenwerk en vertrekken we in september naar Berlijn. Hier zijn alle spelers en makers uitgenodigd bij Rachel Hameleers, zij runt daar al 17 jaar, met grote toewijding, de Academy. Dit is een jongerentheateropleiding op hoog niveau.

Bij aankomst krijgen we een rondleiding door de oude brandweerkazerne waar de school gevestigd is. Diezelfde avond hebben we met zijn allen onze eerste workshop. Volwassenen en jongeren door elkaar. We spreken niet elkaars taal, zijn niet elkaars leeftijd, hebben niet allemaal dezelfde manier van maken en spelen. Maar de gemeenschappelijke deler is voelbaar. We delen allen de passie voor het vak, de noodzaak en drive om te spelen en te maken. Het werkweekend kan niet meer stuk.

Of toch wel?

Na de workshop krijgen we te horen dat het spelen op de Frankfurter Buchmesse niet doorgaat. Bij alle groepen heerst teleurstelling en boosheid. De jongeren en de makers hadden hier naartoe geleefd en gewerkt.
Wat nu? Dan gebeurt er iets bijzonders. Iedereen heeft de passie, bevlogenheid en energie gevoeld in de workshop. We besluiten dat dat bijzonder genoeg is om dit weekend door te gaan met elkaar. En dat is meer dan gebleken.

Foto: Guido Bosua

In januari komt er een vervolg en worden we uitgenodigd bij Nest in Antwerpen en CC de Ploter in Ternat. Hier is toch nog het presentatiemoment, van de Buchmesse-voorstellingen waar zo hard aan gewerkt was.
Ondanks, of misschien dankzij, het niet spelen op de Buchmesse waren beide weekenden waren enorm waardevol. De vele theatrale ontmoetingen, de uitwisseling tussen de zeer bevlogen makers, de vele voorstellingen die we hebben gezien en de kennismaking met andere manieren van lesgeven, maken en spelen hebben ons veel gebracht.

Opvallend waren de verschillen in het theatermaken en het spel tussen de Vlaamse, Nederlandse en Duitse deelnemers. Waar de Vlamingen er helemaal induiken, zijn de Nederlanders meer nadenkend en in hun hoofd. De Duitsers komen meer oprecht, invoelend en in het moment over. De verschillen van spelen en maken komen ongetwijfeld voort uit de cultuur en theatercultuur van een land en de opvoeding die ze krijgen op de diverse professionele theateropleidingen. Het is mooi dat ik, als maker, met dit project een kort kijkje in de keuken heb gekregen van de diverse culturen en werkwijzen van de makers.
En dit korte kijkje smaakt naar meer!

Niet alleen om te leren van elkaar, maar ook omdat deze verschillende internationale makers elkaar goed kunnen aanvullen. Samen kunnen ze voorstellingen rijker en voller maken. Dus die Berliner bol, de Deventer koek en het Antwerpse chocolaatje waren lekker en nu moeten deze smaken in de keuken vermengd worden tot een lekkere universele theaterkoek. Want dit project verdient een vervolg. De koek is namelijk nog lang niet op.

Esther Bolte, artistiek leider en regisseur SubSub, feb 2017

Foto: Guido Bosua

Victor SchutijserSamenwerking Special: Drift
Share this post